(Защо) Вчера станах учредител на “Да, България”

Подобно на Божо искам писмено да споделя с приятелите си, особено с тези, които ме познават встрани от гражданската ми активност, защо се реших да направя тази стъпка, след което да разкажа и малко за самото учредяване през моите очи. И не на последно място да подготвя хората, четящи този текст, че ще пиша за “Да, България” и в бъдеще.

 

Знам, че за много хора самото понятие “партия” звучи отблъскващо. Загубените надежди са безбройни. Вече повече от 15 години циклите на “новия спасител” не спират и всеки път все повече хора са отблъснати от идеята, че не може да има нормален политически живот, в който да участваш по различен начин, освен чрез избора на по-малкото зло.

 

Преди 2 години и половина подкрепих ДЕОС, защото смятах, че трябва да помогна на моите приятели там, и да помогна за утвърждаването на истинска либерална партия в България (за съжаление Радикалдемократическата партия, част от старото СДС, угасна преди доста време, макар и още да съществува формално – но това е част от друга история).

 

“Да, България” (за мен) е нещо различно – партия, която се сформира, за да се справи с фундаментални проблеми, които са преди лявото или дясното, които са базови за функционирането на нормален политически живот. Държава ни е “отвлечена” от страшна спойка на криминални, бизнес и политически интереси, защитавана от прокуратурата с неспиращи медии – бухалки. Според мен липсващата правова държава е проблемът, без който не могат да се решават ефективно другите предизвикателства, а съдебната реформа е ключът, към решаването му. Приятелите ми, които са ме оставяли да им досаждам по темата, знаят, че това е позицията ми от години. “Да, България” поставя това осъзнаване в центъра на причината си за съществуване. И не това ме накара да се включа.

 

Няма смисъл аз да говоря за Христо Иванов. Делата на човека говорят достатъчно. Доц. Таков е познат на приятелите ми юристи. Аз обаче се убедих да се включа в “Да, България”, когато видях списъка с членовете на Инициативния комитет. Познавам доста от тях лично, по различни канали, и всеки от познатите ми притежава комбинацията от морал и смелост, и вече води битката на гражданите срещу олигархията. И още нещо, всеки от познатите ми вече е могъл да избяга от тази битка, и не го е направил. Ето някои от имената, за които говоря: Наско, Божо, Комитата, Боян, Йовко.

 

Естествено, не познавам всички. И всяка партия във всеки момент е под заплаха да бъде “проядена” от корупционни интереси отвътре. (Човещинка, би казал някой. Нормално, би казал друг – не е.) Доверявам се на хората, които познавам, че няма да допуснат това. Смятам, че “Да, България” започва доста добре – със силно ядро, което за мен е доказано безкомпромисно в тази посока. Може хората да нямат нужния опит, но във всички случаи имат морала. Времето ще покаже дали съм прав.

 

Няколко думи за самото учредяване – имаше много повече хора от очакваното. Имаше ентусиазъм. Видях изненадващо много приятели и познати, които също като мен са се решили да отпуснат кредит на доверие. Някои с въодушевление, други със здравословна доза скепсис. За себе си знам, че това е единственият начин да градим здравословно общество – чрез мостове на доверие помежду си. Радвам се, че бях там, и след време се надявам да разказвам на децата си за този момент.

 

Отговорът защо станах учредител на “Да, България” е прост и кратък – заради хората. Времето ще покаже дали съм бил наивен или прав. Но вярва, че тези хора ще попречат “Да, България” да не стане поредният инструмент за приватизиране на политическото. Това е първият път, когато основната цел – да върнем държавата на гражданите чрез установяване на реална правова държава – е залегнала толкова централно в ДНК-то на партията.  Личностите там са гарантът за мен. Ще бъда част от този процес. Искам да ви дам малко от моя оптимизъм.

 

Преди края, едно предупреждение. Смятам, че обществото ни или ще успее да реформира съдебната система, или ще се срине, и това ще стане пред очите ни. Със засилващи се външни и вътрешни проблеми и кризи, и базова невъзможност държавата да управлява процеси, текущото състояние на повърхностна “стабилност” е обречено. Или България ще започне да функционира като нормална държава, или ще се срути.

 

Освен това имаме нужда от подкрепа. Ако искате да помогнете и сте склонни да ми се доверите, пишете ми. Аз ще стоя с лицето си зад този проект, докато вярвам в хората в него.

About laleelay

https://svobodnite.wordpress.com/about/bisser-dyankov/
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

